Wecycle
for Dummies

Wecycle for Dummies

A. Opdrachtgevers


Producenten en importeurs hebben de wettelijke opdracht om afgedankte apparaten in te zamelen en te verwerken.

Producenten die dezelfde of vergelijkbare producten op de markt brengen, hebben elkaar opgezocht en trachten zo samen een groter resultaat te bereiken. Die productstichtingen werken onderling samen in Vereniging NVMP en proberen op die manier tot grotere effectiviteit te komen.
Om de daadwerkelijke inzameling en verwerking te regelen, hebben producenten een uitvoeringsorganisatie opgezet, deze heet Wecycle.


B. Uitvoering


Wecycle is een regie-organisatie; zij heeft geen eigen vrachtwagens en geen eigen recyclers. In principe worden (bijna) alle functies ‘ingehuurd’ op de Nederlandse markt.

De logistieke dienstverleners en de recycling partners worden geselecteerd op basis van periodieke tenders.

Wecycle heeft zes hoofdtaken:

  1. acquisitie inzamelaars
  2. verwerking (recycling)
  3. logistiek
  4. administratie en rapportage
  5. communicatie
  6. kenniscentrum


1. Acquisitie inzamelaars
De grootste inzamelaar in Nederland is de gemeente. Wecycle heeft met 80 procent van de gemeenten een overeenkomst gesloten om de ingezamelde apparatuur af te geven aan Wecycle, die vervolgens de logistiek en verwerking verzorgt. Vergelijkbare afspraken worden gemaakt met winkels.

2. Verwerking
Verwerking (recycling) betekent dat de apparaten uit elkaar worden gehaald en geshredderd (verkleind), waarna door sortering allerlei materialenfracties worden gemaakt. Die worden vervolgens weer voor verdere verfijning en voor hergebruik doorverkocht. Uiteraard wordt eerst gezorgd dat ongewenste materialen worden verwijderd.

3. Logistiek
De transporteurs halen e-waste in opdracht van Wecycle bij gemeenten en winkeliers op. Zij brengen de afgedankte energiezuinige verlichting en armaturen naar overslagcentra en de afgedankte elektrische apparaten naar acht regionale sorteercentra. Daar worden de producten gesorteerd naar recycleproces. Vervolgens brengen ze de apparaten naar gespecialiseerde verwerkers.

4. Administratie
Wecycle voert een nauwkeurige administratie van deelnemers, opgegeven hoeveelheden en verwerkingsresultaat (zie database met vertrouwelijke informatie).
Ook zorgt Wecycle voor de jaarlijkse rapportage aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Met die rapportage leggen de producenten verantwoording af over de inzameling en verwerking.

5. Publiciteitscampagnes
Het is belangrijk om consumenten en bedrijven die iets willen afdanken (de ‘ontdoeners’) uit te leggen wat zij het beste kunnen doen. Naast de gemeentelijke informatie voert Wecycle een groot aantal campagnes uit om de ontdoener zoveel mogelijk te verleiden om gescheiden af te danken en apparaten dus niet met het restafval weg te gooien.

6. Kenniscentrum
In de bijna 20 jaar dat Wecycle met deze uitdaging bezig is, werd veel ervaring opgedaan. Deze kennis wil Wecycle graag delen met andere landen en andere systemen. Tezamen met het onderzoek dat wordt gedaan in opdracht van NVMP en eigen onderzoek beschikt Wecycle over een grote hoeveelheid kennis.


C. Kosten en Financiering


De uitvoering van de genoemde taken heeft Wecycle in 2016 per saldo 34 miljoen euro gekost.
De financiering van die kosten komt ten laste van de producenten. De overheid heeft hen gedurende een aantal jaren in de gelegenheid gesteld om door middel van een verwijderingsbijdrage te sparen voor de kosten van het uitstaande apparatenpark. Dat is het geheel van apparaten die op het moment van de invoering van de producenten verantwoordelijkheid reeds was verkocht.
Voor de apparaten die vandaag de dag op de markt worden gebracht wordt een omslagstelsel toegepast. Voor dat deel van de kosten worden producenten gefactureerd, nadat zij hebben opgegeven hoeveel (aantal resp. gewicht) zij op de markt hebben gebracht in dat jaar.
De kosten van apparaten die vandaag worden ingezameld en verwerkt worden gefinancierd uit de voorzieningen of uit de omslag, afhankelijk van de ouderdom van het ingezamelde apparaat.

Afhankelijk van de stichting waar een producent is aangesloten, dient de producent periodiek (kwartaal of per jaar) opgave te doen van hoeveelheden door hem op de Nederlandse markt gebracht.
Het hele systeem is niet-merkgebonden.
Dat vloeit voort uit de wet, maar zeker ook uit de praktijk.